15 March 2008

L.A.V.E.N.D.E.R.


A metana,karbon dioksida, nitrogen, sulfur, hidrogen sulfida, oksigen sikit

B alfa-terpineol, linalil asetat, oksigen banyak

Amende semua tu?haaa...itu laa komposisi unsur2 yang terkandung dlm kentut@bayu cirit. Sbelom tu,biar aku terangkan ape A dan ape B.

A mewakili semua manusia kecuali aku
B mewakili aku

Ramai org komplen bila aku kentut..sedangkan bila kita rujuk balik pada
A
dan
B jelas menunjukkan bahawa kentut ko tu mengandungi lebih byk unsur2 yg tak elok berbanding aku punye. Kita kena paham dulu kat sini ape yg menyebabkan org komplen,mungkin sbb bau,mungkin sbb bunyi yg dihasilkan...?tah,aku pon taktau,ko yg komplen,aku ok je..
Nak kate sbb bau...?hmm...kalo kita kaji balik,bau kentut bergantung kpd byk faktor.. persekitaran,pemakanan,metabolisma,genetik (tak pasti) dll..ok, penyumbang terbesar pada bau kentut ialah faktor pemakanan..hahhh,makannnnn...???ko makan benda yg bukan2,daging la,roti la,kobis bunga, ade yg suke stroberi shake, burger ramly la,coki2, nasik, chip craze (krepek pisang yg akan dipasarkan nanti), spegeti la, sotong goreng tepung,hape2 lagi laa..sume benda ni tak elok..bila ko makan benda2 ni, tindakbalas kimia asid perut dgn bendalir dalam usus akan menghasilkan karbon dioksida yg juga merupakan komponen yg terhasil akibat tindakbalas bakteria..bakteria ni juga menghasilkan hidrogen dan metana,paham??konon2 nak baik ah tak kentut di khalayak awam,tp ko sedar tak lg lama ko peram lagi cagu bau kentut ko..sebabnye....lagi besar kandungan nitrogen yg terperap dan ni menyebabkan lg banyak gas2 lain cenderung utk diserap masuk ke dalam salur darah ko melalui dinding usus..baik ko kentut je awal2,kurang sket kandungan hidrogen sulfida dan nitrogen yg dibebaskan..cagu mmg tetap cagu tp kurang sket ..ko yg makan lambat kentut lagi kepam sbb macam aku makan cepat,jadi, lg banyak kandungan oksigennya,oksigen manade bau beb,metana dlm perut ko tu yg busuk..owhh,lagipon lupa lak nak bgtau,aku
lavenderian, orang yg hanya makan lavender (same konsep mcm vegetarian gak ah). Sebab tu ape yg aku bebaskan lain kandungannya berbanding ko..dan nak ditegaskan jugak,sbenanye ade perbezaan ketara ya di sini..ko membebaskan kentut sedangkan aku pula membebaskan aroma..ko patutnya bersyukur bila aku "kentut" (terma yg ko gunakan laa),sbb bau lavender,haa bersyukur tak lepas ni..??takyah laa beriya2 nak tutup idung bila dgr aku kentut pasni,sebaliknya nikmati bayu tu, memang soothing, rase cam kat tepi pantai barbados..ade ke pantai sane,ade la kot..
Bercerita tentang bunyi,ha ni lg satu tak elok..ko kentut mmg la tak bunyik, sbb tu laa bau stokin rugby, silent but deadly..rase kat dubur suam2 kan,eleyy aku tau, ramai org citer kat aku camtu..ni sume angkara bakteria tu laa,mase die mencerna spegeti ko tu,die kuarkan haba,gas2 dlm gelembung udara tu jadik padat dan padu,walauponnnn (ben's bitches) jumlahnye sikit tp baunya menakjubkan,wow!!
ok fine,aku "kentut" ade kuar bunyi lendir,tp ape salahnye..?kalo betol ade kuar pon,tu lendiran lavender..ko tak suke ke bau lavender??aku yakin org tua ko pon suke bau lavender..nanti aku kesat sket kat mana2..jadi,jgnlah hipokrit..
Yang bunyik tu sbenanye terhasil sbb mase aku kunyah2 daun lavender tu kan,pastu telan,pastu da sampai usus,ha mase tu la bermulanya..kat usus,lavender kunyahan aku tadi ditolak secara peristalsis (proses pengecutan dan pengembangan otot,weii c'mon laa,benda basic pon takkan aku nak citer) sehingga ke ujung jejubur..ok,ni yg menyebabkan tekanan tinggi dlm usus,jadik,gas cenderung utk bergerak ke kawasan yg tekanannya lebih rendah,iaitu jejubur aku laa,jelas takkk??tak paham??iq brape ko nih??lantak ko laa..
ha pastu yg mengawal trafik bayu terkumpul aku ni ialah otot sfinkter di mana skarang ni aku sedang kuncupkan..(ok aku paham iq ko 3..sfinkter ialah otot berbentuk gelang yg bole dikawal utk kecut atau kembang)..so yg bunyik tu kuar sbb getaran kat diniding otot ni laa,bergantung pada bukaannya..oowh,dan tak lupa juga halaju dan berapa ketat dan padatnya sfinkter itu tadi..
haa jap...................................................................okeh,aku baru lepas renggangkan otot sfinkter,bunyi ok2 je.
aroma yg terhasil?? MmmmMMMmmm,lavenderrrr....nyaman..kurang haba..
ramai orang konfius sbb igt bunyik tu kuar kerana kedua2 daging bontot berlaga...bukan sebab tu, sebabnye angkara sfinkter tu la,ko pon ade,bukan aku je..dalam keadaan duduk,agak mustahil kedua2 daging bontot bole berlaga, berlaga ngan kusyen bole la..secara teknikalnya,kalo duduk kat kusyen,mungkin bunyi kentut tak dgr sbb diserap oleh medium yg lembut spt span, ha ko suke laa sbb org tak sedar ko kentut..tp bau tu mane ko nak sorok weii...pastu tunjuk kat aku,demmmm..perangai israel..

Dah laa,skang jelaslah semuanya,ko membebaskan kentut (kentut memang busuk,kadang2 hanyir) manakala aku membebaskan bayu nyaman...di sini aku bongkarkan misteri kehilangan aku kadang2 (kalo ade la yg tertanya2),ialah kerana aku ke kilang ambipure utk bekalkan lendiran lavender aku utk kegunaan produk diorg,aku tak pasti produk ape tu,mcm penah dgr tp tak pasti ape dia..bak kate wakil diorang,maklumat tu sulit..ko penah dengar tak jenama tu?ape2 laa..kesimpulannya,bersyukur dan nikmati la bila ko tau aku "kentut"..tiada ape yg merugikan,semua pihak untung,tak kira di mana,dlm keta, wayang,lif, studioq, opis,restoran masakan siam,tibet, dalam sampan, di cafe2,dalam bas, lrt, sri setia,pusat bandar damansara, tesco ampang, bengkel husqvarna, setiawangsa, klinik idzham, syed kj, tesco chedang, kelantan (penah sampai sekali je), ipoh, taiping, kuala kangsar dan lain-lain daerah di negeri perak (MB PAS)..

Aku akhiri hujah ni dgn serangkap pantun dua kerat, terimalah:

Aku blogger,
Kentut bau lavender..


Sekian



No comments: